Overganger

Barnet går igjennom tre store overganger i løpet av sitt barnehageliv.

Den første overgangen barnet møter er fra hjemmet til barnehagen. Vi vet at denne overgangen kan være utfordrende for mange barn, og vi ber derfor om at dere foreldre bruker god tid i tilvenningen. Dere har i god tid for oppstart fått informasjon om hvordan vi tenker at tilvenningsdagene skal forløpe, slik at dere stiller godt forberedt. Vær også forberedt på at tilvenningen kan ta mye lengre tid enn det som i utgangspunktet er tenkt.
Noen krever lang tid før de er komfortable med å bli overlatt til nye omsorgspersoner. Ved å delta aktivt på tilvenningsdagene sammen med barnet og vise at du som mor eller far er trygg på oss, så vil tidsløpet fra «fremmed» til trygg omsorgsperson bli kortere.

Neste overgang blir mellom avdelingene på huset. Vi starter allerede på våren med å ha besøksdager på den nye avdelingen for å bli kjent med de voksne som er der og som skal overta som trygge omsorgspersoner. Etter at overgangen er gjennomført, vil selvsagt barna få lov til å besøke sin gamle avdeling dersom de måtte ha behov for det. Eigerøy barnehage har en tradisjonell avdelingsstruktur, men dørene er stort sett alltid åpne og barna kan stort sett bevege seg fra avdeling til avdeling hele året. De voksne på avdelingene er også flinke til å vandre rundt og gjøre seg kjent med alle barna. Vær oppmerksom på at vi unntaksvis må foreta bytte av avdeling andre tider på året dersom sammensetningen av barnegruppene tilsier det.

Den siste overgangen blir til skolen.
Gruppesamholdet vi dyrker i barnehagen vil være en trygghet i møte med nye fremtidige venner. Våren før skolestart har alle barneskolene i Egersund førskoledager. På disse dagene besøker barna den skolen de skal begynne på og får oppleve litt av hvordan hverdagen blir når skolen starter. De får hilse på rektor, sitte bak en pult og sjekke ut SFO for de som skal ha det.
Før sommerferien har barnehagen et overføringsmøte med trinnlærerne. Her formidler vi generelt om barnegruppen og hvilke hensyn vi mener skolen bør ta for at alle skal få en best mulig skolestart.
Våre barn som skal begynne på Eigerøy skole får i løpet av året flere møter med skolen. Skolen har fadderordning, og hver vår dukker fadderne opp én gang i uken for å hilse på sine potensielle fadderbarn. Vi blir også invitert på 17. mai-samling i gymsalen og går i prøvetog sammen med skolen ned til Spar.
I tillegg til dette har vi sammen med Robåten og Jernhagen førskoletreff tre ganger i året hvor skolestarterne treffes og blir kjent med hverandre.