Våre grunnverdier

Respekt - Tilknytning - Lek

Respekt:

I Eigerøy barnehage skal man utøve respekt for barn, foreldre og medarbeidere.

Respekt i Eigerøy barnehage betyr at vi har holdinger overfor andre mennesker som viser at vi anerkjenner hverandre som likeverdige. Alle mennesker har lik verdi uavhengig av religion, hudfarge, legning, etnisitet eller utfordringer.

Tilknytning:
For å kunne samarbeide på en konstruktiv måte med barn og voksne er det helt avgjørende at det er en relasjon mellom partene.
For fire år siden innførte vi 5 dagers tilvenning for nye barn som kommer til oss. En hel uke med tilknytningsfokus mellom ansatte/barn/foreldre. En god start når man skal inn i nye omgivelser er viktig for det videre utbyttet av trygghet og læring.
Et barn som slapper av og nyter hverdagen vil ha et betydelig bedre utbytte av barnehagen enn et barn som føler seg utrygt og lengter hjem til mor og far. En mor eller far vil ha et bedre utbytte av barnehagen dersom de opplever at barnet har det godt og trygt. En mor eller far med en god relasjon til de ansatte vil ha et godt utgangspunkt for å ta opp utfordringer med oss som omhandler barnet og familien.
En god relasjon mellom oss og barnet er avgjørende for barnets opphold i barnehagen. En god relasjon mellom oss og mor/far kan være avgjørende for barnets videre ferd i livet etter barnehagen. Derfor er det viktig at vi (mor/far/ansatt/barn) bruker de fem dagene med tilvenning til å bli bedre kjent med hverandre og skape relasjoner som varer, minimum ut tiden i barnehagen.
I fjor innførte vi også besøksdager for nye barn. Én time to dager i uken før sommerferien ble alle nye barn sammen med deres foreldre invitert til å bli bedre kjent med barnehagen og vi som arbeider der.

Lek:
Lek er en viktig del av barns utvikling og læring. Det hjelper dem å utvikle sosiale ferdigheter, kreativitet og selvtillit. Det gir dem også en sjanse til å utforske, eksperimentere og lære om verden rundt dem.
Lek er også viktig for å hjelpe barn å håndtere stress og utvikle emosjonelle ferdigheter. Det gir dem også en sjanse til å ha det gøy og være kreative. Lek er en viktig del av barns utvikling, og det er viktig at barn får muligheten til å leke og ha det gøy.