ASK - Alternativ og supplerende kommunikasjon

Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) er et begrep som brukes for å beskrive ulike metoder og hjelpemidler som brukes av personer med kommunikasjonsvansker. Dette kan inkludere personer med språkforstyrrelser, talevansker eller de som har mistet evnen til å kommunisere verbalt på grunn av en nevrologisk lidelse eller skade.

ASK er viktig for å sikre at alle individer har muligheten til å uttrykke seg, kommunisere sine behov og ønsker, og delta i samfunnet på en meningsfull måte. Det finnes ulike typer ASK, og valget av metode avhenger av den enkeltes behov og evner.

En vanlig form for ASK er bruk av bilder eller symboler. Dette kan være enkle bilder som representerer objekter, handlinger eller følelser, eller symboler som brukes til å danne setninger eller uttrykke mer komplekse tanker. Disse bildene eller symbolene kan organiseres i en kommunikasjonsbok eller et kommunikasjonskart, som personen kan peke på for å formidle sine budskap.

En annen form for ASK er bruk av tegnspråk. Tegnspråk er et visuelt språk som bruker håndbevegelser, ansiktsuttrykk og kroppsspråk for å kommunisere. Det finnes ulike former for tegnspråk over hele verden, og det er viktig å tilrettelegge for den enkeltes preferanse og språkferdigheter.

Teknologi har også åpnet opp for nye muligheter innen ASK. Dette inkluderer bruk av talegenererende enheter, som er elektroniske apparater som kan produsere tale basert på input fra brukeren. Disse enhetene kan være bærbare og enkle å bruke, og kan være spesielt nyttige for de som ikke har mulighet til å produsere verbalt språk.

Det er viktig å merke seg at ASK ikke er en erstatning for verbal kommunikasjon, men heller et supplement som kan hjelpe personer med kommunikasjonsvansker til å uttrykke seg på en mer effektiv måte. Det er også viktig å tilrettelegge for ASK i ulike miljøer, som skoler, arbeidsplasser og offentlige steder, slik at personer med kommunikasjonsvansker kan delta fullt ut i samfunnet.

ASK er et viktig verktøy for å sikre inkludering og likestilling for personer med kommunikasjonsvansker. Ved å tilrettelegge for ulike metoder og hjelpemidler innen ASK, kan vi bidra til å gi disse individene en stemme og muligheten til å kommunisere på en måte som passer deres behov og evner.

I Eigerøy barnehage har vi en egen ASK-gruppe som arbeider aktivt med å implementere ASK som en naturlig del av vårt daglige arbeid.