Samarbeid med Stine Sofies stiftelse

Vold og overgrep er en folkehelseutfordring som angår oss alle. Arbeidet med tematikken handler om omtanke, ikke mistanke. Eigerøy barnehage er med i et undervisningsprogram som heter Stine Sofie Barnehagepakke. Målet med programmet er å styrke de ansatte slik at de settes enda bedre i stand til å identifisere når et barn er utsatt for vold eller overgrep, og handle på bakgrunn av denne kunnskapen.

Ansattes involvering

Styrer i barnehagen og en ressursperson har deltatt på tre samlinger i regi av Stine Sofies Stiftelse. Disse to ansatte er ansvarlige for å videreformidle innholdet i samlingene og for at hele personalgruppen får nødvendig kompetanse på tematikken.

Barnas involvering

En trygg voksen i barnehagen vil gjennomføre alderstilpassede samlinger gjennom året, hvor barna får verdifull informasjon om:

• hva som er lov og ikke lov for voksne, ungdommer og andre barn å gjøre med barn
  • kropp og grenser
  • hemmeligheter
  • hvem barn kan si ifra til hvis de opplever noe vondt eller ulovlig

Formålet med slike samlinger er å bidra til barns livsmestring og evne til å sette sunne grenser for seg selv.

Foreldrenes involvering

For å lykkes i å forebygge og oppdage vold og overgrep mot barn, er samarbeidet mellom hjem og barnehage ekstra viktig. Derfor kommer barnehagen til å sette tematikken på agendaen gjennom formelle og uformelle treffpunkter med dere, for eksempel på foreldresamtaler eller egne temamøter.

Tips til dere som foreldre

• Fortell barna at de alltid kan komme og fortelle dere ting dersom de opplever noe vondt eller vanskelig. Fortell gjerne også at dere ikke vil bli sinte hvis de forteller.
  • Lag et hjemmemiljø preget av åpenhet til å prate om alle temaer, inkludert de temaene som kan være ubehagelig å prate om. Det kan være god hjelp å lese bøker sammen. Spør gjerne en bibliotekar om boktips.
  • Det finnes også mange gode animasjonsfilmer som dere kan se sammen, for eksempel NRK Super sine filmer «Kroppen min eier jeg» og «Voksne skal aldri slå».

Er du bekymret for et barn?

Er du bekymret for et barn, kontakt din lokale barnevernstjeneste, politi eller statens barnehus. Du kan også ringe Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Alle voksne har mulighet til å melde fra dersom de er bekymret for et barn. Dette kalles opplysningsplikten. Noen ganger har voksne også en plikt til å melde fra - dette kalles avvergingsplikten.

Vil du vite mer?

Har du spørsmål om Stine Sofie Barnehagepakke?
Kontakt Stine Sofies Stiftelse på barnehagepakke@stinesofiesstiftelse.no