Barns medvirkning

Både Lov om barnehager og Rammeplanen understreker viktigheten av barns medvirkning. I «Temahefte: om barns medvirkning» blir også ytringsfrihet og tankefrihet tatt med som viktige aspekter i temaet medvirkning.

Barn har av og til meninger og en vilje som ikke alltid er forenelig med det de voksne hadde tenkt i utgangspunktet. Dette omfatter hele barnehagedagen: måltid, påkledning, bleieskift, utetid, innetid, formingsaktiviteter, lek m.m. Vår oppgave som voksne i denne barnehagehverdagen er å oppfatte og tolke signalene barna gir oss. Noen barn er veldig verbale og kan uttrykke seg på den måten, men vi har også mange barn som ikke har et verbalt språk. Da kommer gjerne uttrykkene i form av gråt, latter, sinne eller en annen form for kroppslige signaler. Et barn kan gi tydelig beskjed ved å stritte imot med hele seg dersom det er noe barnet ikke ønsker å delta i. Et tiltak for å bedre forstå barn uten verbalt språk, eller barn som har utfordringer med å uttrykke seg verbalt er vår satsning på alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Alle barn har rett til å bli hørt.

Vi mener at få vedtatte aktiviteter i løpet av dagen gir oss friere spillerom når det gjelder å følge opp barnas ønsker og initiativ til aktiviteter. Vi setter av tid til det barna vil. Vi verdsetter barnas initiativ og strekker oss langt for å imøtekomme deres ønsker.

Ditt barn skal få lov til å uttrykke følelser i sin hverdag. Trist, nysgjerrig, glad, sint, redd, frustrert, entusiastisk og vi skal ta alle følelsene på alvor. Selv om det i vårt voksne hode kan virke helt irrasjonelt i forhold til situasjonen, så er det ikke det for det barnet. Det å få lov til å være seg selv er et hovedprinsipp for oss og en viktig del av individets rett til medvirkning.

I forhold til ytringsfrihet og tankefrihet skal vi være tolerante og fordomsfrie. For å gi et enkelt eksempel: Banning og underlivsord er ikke vår førsteprioritet når det gjelder utvikling av vokabular, men vi opplever at enkelte barn har mye gøy med dette. Vår oppgave er ikke å sensurere bort denne type aktivitet, men heller formidle at enkelte kan føle seg støtt og at det er liten sosial aksept for denne type ord i vårt samfunn. Erfaringer tilsier at lek med «voksenord» er gøy en kort periode og forsvinner av seg selv når den negative oppmerksomheten uteblir.

Vi respekterer prinsippet om tankefrihet. Tankene er dine og kan ikke røres av noen andre, men de kan manipuleres. Derfor er det vår oppgave å unngå å manipulere tanker i en gitt retning. Vi oppmuntrer til filosofering som en flott aktivitet, der ingenting er gitt og alt er lov. Vi skal ikke legge bånd på eller korrigere barnas tanker - tanken er fri!

Vi mener at vår tilnærming til medvirkning er en god start på en livslang dannelsesprosess.

De voksne skal vise toleranse for, og fremheve, medmennesker som unike, like og forskjellige. Uavhengig av kjønn, legning og tro er alle like mye verdt, mangfold er grunnleggende og selvsagt hos oss.

Hos oss vil dere oppdage at Regnbueflagget blir hengt opp i forbindelse med forskjellige markeringer. Vi er klar over at Regnbueflagget blir brukt, og ofte forbundet med, kampen for LGBTQ-rettigheter. Denne kampen støtter vi selvsagt, men hos oss brukes flagget først og fremst som et symbol på mangfold, fellesskap og like rettigheter for alle.