Formaliteter

Barnehagen skal utarbeide en årsplan som et arbeidsredskap for barnehagepersonalet. Planer for kortere og lengre tidsrom og for ulike barnegrupper etter behov skal også utarbeides. Årsplanen dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser, og kan gi informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til myndighetsnivåene, barnehagens samarbeidsparter og andre interesserte.

Daglig leder har ansvaret for å lede prosessen med å utarbeide årsplanen sammen med pedagogene og det øvrige personalet. Årsplanen skal godkjennes av barnehagens samarbeidsutvalg og skal tydeliggjøre hvordan barnehagen vil arbeide for å oppfylle rammeplanens formål og innhold, samt barnehageeierens lokale tilpasninger til pedagogisk praksis. Årsplanen skal også vise hvordan barnehagen arbeider med omsorg, lek, danning og læring, samt progresjon. Det skal synliggjøres hvordan barns og foreldres medvirkning bringes inn i planleggingsarbeidet, og hvordan barnehagen vurderer sitt pedagogiske arbeid. Videre skal årsplanen vise hvordan barnehagen arbeider med tilvenning av nye barn og ivaretar samarbeid og sammenheng med skolen. I samiske barnehager skal årsplanen bygge på den samiske årstidskalenderen og vise hvordan barnehagen knytter det pedagogiske arbeidet til årets gang og endringene i naturen.

Vår årsplan er resultatet av 18 års arbeid med å finne det perfekte dokumentet som beskriver Eigerøy barnehage. Vi håper at denne årsplanen gir svar på Spørsmål som hva dere kan forvente av oss, hvordan vi arbeider med de forskjellige fagområdene, hvilke lover og forskrifter vi må forholde oss til og hvorfor vi mener det ene er mer viktig enn det andre. Dersom dere ikke finner svar på det dere lurer på, oppfordrer vi dere til å stille spørsmål.