Tilknytning

Ved å danne gode relasjoner til barnet skapes de beste forutsetningene for fysisk og psykisk utvikling. Forskning viser at det tar tid å danne trygge relasjoner til barn, og at trygge relasjoner er helt nødvendig for å gi barn de beste forutsetningene for utvikling.

Vi er en barnehage som er godt utstyrt med teknologiske hjelpemidler, og vår viktigste oppgave er å forberede barna på mulighetene og potensielle farene som digitalkommunikasjon byr på. Vi lærer barna om nettvett, hva som er lov og ikke lov, og hva som er dumt å gjøre på Internett. Selv om våre barn ikke har så stor tilgang til Internett nå, vil tilgangen øke med alderen. Derfor er det viktig å vite om muligheter og begrensninger som venter.

I et samfunn hvor digitale hjelpemidler har gjort oss til passive konsumenter av innhold, er det viktig å lære barna hvordan disse hjelpemidlene også kan brukes til å produsere innhold, som tekstproduksjon, ta bilder og lage film, i tillegg til å spille spill.

For å skape et godt miljø for digital praksis må de voksne:

• holde seg oppdatert på de digitale hjelpemidlene vi har til disposisjon i barnehagen og være gode rollemodeller i bruken av disse.

• være tilgjengelige for barna dersom de trenger hjelp eller har spørsmål.

• hjelpe barna til å bli produsenter i stedet for konsumenter.

• vise barna hvordan de kan bruke internett til å få tak i nyttig informasjon.