Samarbeid med andre

Personalet i barnehagen har noen ganger behov for ekstra bemanning fra kommunen for å kunne gi særskilt oppfølging til enkeltbarn eller barnegruppe. Denne ekstrabemanningen vil fungere som en del av det faste personalet og består av barnehagelærere eller miljøterapeuter. Spesialpedagoger eller kontaktperson fra PPT vil veilede oss i å gi riktig hjelp til utfordringer som avdekkes rundt enkeltbarn eller barnegruppe, og vil være til stede alt fra hver dag til noen få timer i uken.

Utvidet Ressurs Team (URT), som består av representanter fra PPT, helsestasjon, barnevern og barnehage, er etablert for å jobbe forebyggende med løsningsorienterte forslag i forbindelse med barns behov og utvikling. Målet er å komme i gang så tidlig som mulig med hjelp til barn/foreldre som har behov for det, og terskelen for samarbeid mellom de nevnte instanser skal være lav. Tidlig innsats er fornuftig innsats, og samarbeidet skal være til nytte for foreldre, barnehage og ikke minst barna. Når barnehagen bekymrer seg for et barns utvikling eller adferd, tar vi dette opp med foreldrene og inviterer dem til møtet hvor saken diskuteres. Dere kan selvsagt ta opp bekymringer dere opplever med eget barn med oss.

I barnehageåret 2023-2024 forsøker vi å få til et enda tettere samarbeid med representantene i URT ved å invitere dem inn i LP-gruppen, for å sikre tidlig innsats til barn som har utfordringer. Dette samarbeidet er også knyttet til kommunens satsning på BTI.

BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats) er et begrep dere vil bli kjent med som innbyggere i Eigersund kommune. BTI skal sikre samarbeid på tvers av fagfelt og gi barn og familier den hjelpen de har behov for så tidlig som mulig. Dere kan lese mer om BTI i Eigersund her. Dere vil få mer informasjon om både URT og BTI på høstens foreldremøte.