Reduksjon av foreldrebetaling

Ingen husholdning skal betale mer enn 6% av inntekten sin for en barnehageplass. Foreldrebetalingen er også begrenset av maksimalprisen.

Det vil i praksis si at alle husholdninger som har lavere inntekt enn 583.650,- kr vil kunne søke om redusert foreldrebetaling. Husk at kopi av siste selvangivelse må legges ved søknaden som dokumentasjon.

Gratis kjernetid for 3-, 4- og 5-åringer

Alle 2-, 3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt, rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage pr. uke. Fra 1. august 2021 gjelder dette husholdninger som har inntekt under 583.650,-. Ordningen med gratis kjernetid gjelder uavhengig om du har deltids- eller heltidsplass.

Mer informasjon om ordningen finner du her: Informasjon om redusert foreldrebetaling.

Søknadskjema

Vedtak for redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid vil gjelde for et barnehageår. Det må søkes på nytt hvert år med kopi av siste selvangivelse.
Har du plass i en privat barnehage i i Eigersund kommune, men bor i en annen kommune, skal du søke til den kommunen du og barnet har adresse i Folkeregisteret.