Digital praksis

Eigeroy barnehage er en digital barnehage, der all informasjon til foreldre formidles gjennom Kidplan i form av e-post, SMS og dokumenter. Foreldrene har ansvar for å legge inn beskjeder, ferier og annet fravær i Kidplan, og signerte samtykker er tilgjengelige for foreldrene slik at dere til enhver tid har oversikt. Det skal bemerkes at et samtykke er gyldig inntil det blir trukket, og dersom samtykket ikke blir trukket, vil det vare gyldig så lenge barnet gảr i Eigerøy barnehage.

Vi er en barnehage som er godt utstyrt med teknologiske hjelpemidler, og vår viktigste oppgave er å forberede barna på de mulighetene og potensielle farene som digitalkommunikasjon byr på. Vi lærer barna om nettvett, hva som er lov og ikke lov, og hva som er dumt å gjøre på Internett. Selv om våre barn ikke har så stor tilgang på Internett nå, vil tilgangen øke med alderen. Derfor er det viktig å vite om muligheter og begrensninger som venter.

I et samfunn hvor digitale hjelpemidler har gjort oss til passive konsumenter av innhold, er det viktig å lære barna hvordan disse hjelpemidlene også kan brukes til å produsere innhold, som tekstproduksjon, ta bilder og lage film, i tillegg til å spille spill.

For å skape et godt miljø for digital praksis må de voksne:

• holde seg oppdatert på de digitale hjelpemidlene vi har til disposisjon i barnehagen og være gode rollemodeller i bruken av disse.

• være tilgjengelig for barna dersom de trenger hjelp eller har spørsmål.

• hjelpe barna til å bli produsenter i stedet for konsumenter.

• vise barna hvordan de kan bruke internett til å få tak i nyttig informasjon.